Wednesday 25 September 2013

Disney Junior



          Hoih...Aku dah tak larat nak berebut dengan anak aku. Tiap2 petang, berperang la kitaorang bertiga. Aku nak tengok 702...husband nak tengok sports, anak nak tengok 613. Tapi yang selalu menang adalah

Sebab kitaorang malas nak dengar jerit tangis dia. 

Tapi sejak 3-4 bulan ni, aku impress dengan Sofia sebab English dia semakin proper. Aku rasa by umur dia 5 tahun, aku tak mampu kot nak buat ayat macam dia. Contohnya, hari tu, kitaorang g Pulau Pinang. So atas Jambatan tu, dia berdialog dengan nenek dia

Nenek : Sofia, there's a boat
Sofia : Where? (sambil cari2). I can't see it Grandma.
Nenek : Over there (sambil tunjuk)
Sofia : That's not boat. It's a ship (silap tengok. sekali dia tengok kapal da)
Nenek : No...Over there la Kak Long (sambil tunjuk sekali lagi
Sofia : Oh...I'm sorry Grandma. I didn't see it before

          Walaupun biasa2 je, tapi bagi aku sangat memberangsangkan sebab dia tak belajar daripada sekolah, atau kitaorang. Dia hanya belajar from Disney Junior. Tapi tatabahasa dia, dan banyak dah benda yang dia tau daripada situ. Sebab tu walaupun gaduh2 ngan dia, sometimes kitaorang beralah sebab dia bukan saja tengok kartun, tapi belajar pada masa yang sama

          Anak sedara aku pula, Ani and Alis, bahasa Melayu gila babas proper. Aku ni kadang2 nak tergelak pun ada, tapi depa bercakap memang proper Malay. Sebab depa tengok Disney Junior tu abah dia alih bahasa. Bagus juga sebab dapat belajar Malay dengan betul. So sapa kata kartun tak bagus

          Tapi pilih2 la kartun. Jangan yang bawah ni


Sikit2 - "awak ni tak guna"







No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...