Thursday 13 November 2014

Adakah kita berhak kritik fizikal seseorang....

          Tensen plak aku kat ofis ni. Tak habis-habis cerita gym...pandora...argh... Maybe bukan topik aku kot so aku takde la rasa mcm nak join.

          Aku kan...sebenarnya tengah bengang dengan sorang colleague aku. Ok, aku kan dah nak kerja minggu lepas. Biasa la perempuan kalau dah kahwin and pernah pregnant, tentu la bentuk badan pun dah berubah. Tambah plak aku tengah breastfeeding, so aku tak boleh la nak diet sangat macam korang kan...

          Colleague aku ni dengan selamba cakap aku "macam gemuk". Ok, maybe la betul apa yang dia cakap tu. Tapi sebab aku tak pernah mempertikaikan fizikal orang depan-depan orang tu, so aku rasa bengang juga orang boleh kata aku macam tu. Dan yang best, sebelum aku cuti bersalin, orang yang kata aku tu gila pergi gym, so dia perasan dia kurus la kot dok kondem aku gemuk bila aku habis cuti bersalin ni.

          Dia lupa kot masa aku anak dara macam dia, aku pernah pakai baju saiz xs ya...Tapi skang tak dapat la kot. Aku dah 3 kali mengandung dan 3 kali beranak...3 kali tempoh breastfeeding yang membuatkan aku terpaksa makan sebab nak menambahkan kualiti dan kuantiti susu. Boleh je aku nak control makan macam dia, dan gila-gila pergi gym untuk kurus, tapi aku kena dahulukan keperluan anak-anak. Kena jaga makan untuk cukupkan susu dan masa aku nak ke gym memang dah takdela kan...

          Aku sebenarnya menyampah la dengan orang yang bila dah berjaya tu, bajet good good plak. Dah kaya sibuk kondem orang miskin, dah naik pangkat sibuk kondem kuli, dah kurus dok kondem orang gemuk lak. Dia lupa kot aku masa anak dara, tak payah pergi gym pun nak kurus. Makan pun takde nak pantang-pantang macam dia.

          Tapi kan...aku teringat cikgu aku kata dulu. Biasanya orang yang kondem orang lain ni sebenarnya feeling insecure dengan diri dia sebab tu dia alihkan kelemahan dia pada orang lain. So bila aku pikir-pikir balik, sebenarnya dia tu takut tengok aku walaupun aku gemuk, tapi aku masih lebih kecil daripada dia. Hehe...

          Or aku sebenarnya lupa nak puji dia dah kurus kot???

No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...