Wednesday 28 September 2016

Frust...

          Hi uols. Lama gila tak update blog kan. Sapa je yg baca pon. Tetiba hari ni nak update sementara ada isu yang nak dibincangkan...Kat sini je la pon saya nak meluahkan perasaan saya, since dah inform pihak berkenaan but no reply and actions taken...

          Ok, saja nak rant pasal few things dalam business. Cerita dia macam ni. Kan saya ada jual few products kan. This product (produk A bukan nama sebenar), mula² ok je sebab agent tak boleh main harga. Konon kalau dapat tangkap kena terminate. So agent yang modal kecil mcm saya takde masalah nak fight. Tapi lama² agent semakin ramai, hq pula maybe dah tak larat nak handle agent, harga jadi tak terkawal. So agent yang besar² start main harga. Diaorg untung sebab modal banyak so margin keuntungan diaorg byk. Yang bilis macam saya dan sil kesian tau. Yelah sapa nak beli kat kami kalau boleh dapat lagi murah kan...Sil punya stock pon now tak jalan. Saya punya masih oklah sebab ada kawan² kat office yang beli.

          Then another produk, B (juga bukan nama sebenar). Mula² oklah sebab iklan nak ambil agent, konon tempat limited. Utk 10 orang pertama konon dapat harga special. Masa tu ok sebab bila restock, hq boleh cope dengan permintaan. Waiting list tak panjang. Now agent makin ramai, hq pulak tak mampu nak cope dengan permintaan (tapi still hiring new agents). So now agent kena que almost 2 weeks utk restock. Bila mengadu, hq suruh ambil stock banyak supaya lambat habis.

          Kalau barang murah seringgit dua boleh la kot nak ambil byk². Ni sekali restock pon dah almost RM500. Nak suruh ambil banyak lagi la pening orang nak pusing modal. Bayangkan saya dah order with payment last week 22/09, 04/10 baru stock sampai. Then kena tunggu stock habis utk rolled modal. And the que goes on. Selagi hq x increase production (sebab alasan mesin mahal). Pada saya, hq stop ler dulu ambil new agents sampai selesai masalah ni. Bukan saya dengki ke apa ke...Tak best tau bila ada customer tanya ada stock tak nak cod. Asyik jawab stock takde je. Lama² bagi bad reputation lah kat saya. Takut ada customer cakap "malaslah nak beli from Maz asyik takde stock je. dah tu kalau restock 2 minggu baru ada". Huhuhu....

          Saya tahu hq happy je bila agents asyik order tak berhenti. Tapi imho hq kena la juga fikirkan agents. Sedih tau macam ni. Saya takut from 2 weeks waiting akan jadi sebulan waiting pula. Dulu masa mula2 jadi agent sangat best. Now rasa tawar hati pula. But since ada permintaan from customer, ku gagahkan la juga. Harap hq dapat ler ubah sikit cara supaya agent pun senang hati nak business. Sekarang dok fikir mana nak cari duit pusing modal supaya dapat restock tiap2 minggu. Maunya tak, restock hari ni lagi 2 minggu baru dapat 😂😂😂

         

No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...